هنرآموز کامپیوتر

این وبلاگ برای تعاملی بین هنرآموزان، فارغ التحصیلان و هنرجویان رشته کامپیوتر هنرستان طراحی شده است

هنرآموز کامپیوتر

این وبلاگ برای تعاملی بین هنرآموزان، فارغ التحصیلان و هنرجویان رشته کامپیوتر هنرستان طراحی شده است

بررسی کتابها

نزدیک دو هفته است که من پست "نظرات همکاران" را در وبلاگ قرار داده ام و از هنرآموزان و هنرجویان محترم خواسته ام که نظر بدهند!! همانطور که مشاهده می کنید غیر از پیغام آقای احمدی مولف کتاب فقط 3 پیغام دیگر درج شده است. (لااقل انتظار داشتم که همکاران خانم در مقابل نوشته های آقای احمدی از خودشان دفاع کنند!؟!) در این وبلاگ که هنرآموزان درس سخت افزار کم لطفی کردند و پیغامی نگذاشتند؛ امیدوارم در وبلاگی که آقای احمدی برای درس سخت افزار با عنوان"کتاب جدید سخت افزار فنی و حرفه ای" تشکیل داده اند، فعال تر باشند و ایشان را در اصلاح کتاب، برای سال آینده یاری نمایند.

ذکر این نکته ضروری است که تا پایان دی ماه جاری، اعضای کمیسیون تخصصی کامپیوتر فرصت دارند که اشکالات کتابهای سال جاری را بررسی و رفع کنند. بدیهی است که بررسی حدود 15عنوان کتاب در این فرصت کوتاه نیاز به همکاری هنرآموزان محترمی دارد که این کتابها را تدریس می کنند. خانم دکتر عطاران کارشناس جدید رشته کامپیوتر (راستی یادم رفت بگویم که به آقای مهندس احدی مسئولیت دیگری محول شده و از وجود ایشان به نحو دیگری بهره می بریم) گفتند: "هر کدام از همکاران در هر نقطه‌ای از ایران، اگر مایل هستند اشکالات کتابهایی را که درس می دهند را برای ما بفرستند؛ با ما تماس بگیرند و اعلام آمادگی کنند تا دفتر برنامه ریزی و تالیف با ایشان هماهنگی‌های لازم را به عمل آورد."
از آنجایی که لازمه رشته کامپیوتر نکته سنجی و دقت فراوان است؛ من مطمئنم که همکاران ما به راحتی می توانند اشکالات را پیداکنند. امیدوارم از این به بعد بیشتر از این لطف داشته باشید و ما را در این رسالت سنگین یاری رسانید؛ چرا که حاصل این دست پخت را همگی با هم نوش جان خواهیم کرد.

چند روز پیش در دانشگاه، یکی از همکلاسی هایم که از هنرآموزان رشته کامپیوتر هستند می گفتند: "ما به دلیل اینکه فکر می کردیم به نفع هنرجویان است، در مدرسه مان برنامه ی بعضی از درس ها را تغییر داده ایم مثلا درسی که در برنامه درسی برای ترم دوم طراحی شده است ما از ترم اول آن را شروع کرده ایم."
به ایشان گفتم: "خوب چرا این موضوع را به اطلاع ما نمی رسانید؟" گفتند: "خوب کار ما غیرقانونی است و برای اولیا مدرسه بد می شود اگر بگوییم ما داریم برنامه را غیر از بخش نامه اجرا می کنیم!"
گفتم: "به عنوان یک معلم اگر تشخیص می دهید جایی از برنامه ایراد دارد لااقل به عنوان پیشنهاد یا به صورت گمنام در یک نامه الکترونیکی یا در وبلاگ مطرح کنید."


نظرات 6 + ارسال نظر
جمیله درساره دوشنبه 18 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 13:08

سلام خدمت همه همکاران محترم از جمله آقای احمدی
در پاسخ به پیام شما
1- ابنجانب مهندس کامپیوتر ( گرایش نرم افزار ) از دانشگاه شریعتی تهران هستم و حدود 6 سال است که در حال تدریس دروس رشته کامپیوتر می باشم....و شاید تنها هنرآموزی باشم که همه کتابهای رشته کامپیوتر را تدریس کردم از جمله سخت افزار که با فرایندهای تغییر کتاب از ابتدا تا کنون آشنایی دارم ( شمارنده ها و فلیپ فلاپها ... مدار منطقی و اکنون که فقط مباحث مونتاژ است....)
2- رشته من که این کتاب و سایر کتابها را تدریس میکنم کامپیوتر است.
3- بحث مدار منطقی یکی از مباحثی است که در دانشگاه نیز تدریس می شود... پس به نظر می رسد کاربردی باشد.... ضمن اینکه با فرض اینکه کتاب شما کاربردی است به نظرتان دانش آموز مباحث ( ولتاژهای منبع تغذیه ، اعداد و ارقام مربوط به سرعت پردازنده و گذرگاه آن ، ارتقاء بایاس، تعداد پینهای حافظه ، مدارات داخلی سخت افزارهایی همانند هارد و CD و DVD و فلاپی ، مباحث تکراری دستگاههای ورودی و خروجی که در مبانی سال دوم وجود دارد و این همه مطالعه آزاد ) را در آینده به کار خواهد گرفت؟؟؟؟؟
4-منظور از نکته ای بودن این است که در کتاب شما همه سخت افزارها با اعداد و ارقام سرو کار دارد....اینجانب تا کنون حدود 400 سوال تست از فقط 3 فصل اول کتاب طراحی کرده ام که به نظر می رسد تا پایان کتاب به 1000 تست برسد....و منظور بنده از 100 صفحه کاربردی بود نه نکته تستی .... اینجانب با سوال تستی و آزمون کنکور مخالفم زیرا پایه و اساس علمی ندارد و نمی توان دانش آموز را به درستی سنجید ....
5- شما فکر می کنید که ما مطالب را روخوانی می کنیم و درس میدهیم در صورتی که اصلا چنین نیست... تمام مطالب به صورت عملی تدریس میشود...
6- همه دوستانی که تدریس میکنند کامپیوتری هستند و مسلما برایشان مهم است که به وبلاگ سر میزنند و نظر میدهند....
7- برای شما متاسفم که فکر میکنید همکاران خانم از نظر علمی ضعیف هستند... من در این زمینه هیچ برتری بین خانم و آقا نمیبینم.....ضمن اینکه من کتاب را هم به صورت عملی و کاربردی و هم به صورت تستی با دانش آموز کار کرده ام ..... مشکلات اصلی ما در زمینه تدریس و روش تدریس نیست بلکه بیشتر مشکل ما در نداشتن و دیر رسیدن کتاب بود .....
8- همکاران محترمی هم که در زمینه تالیف کتاب فعالیت دارند به نظر همکاران توجه کنند و با دید باز به این موضوع نگاه کنند نه اینکه در برابر آن موضع بگیرند و به دید خصمانه به موضوع نگاه کنند. در نهایت هدف همه ما ارائه خدمت به جامعه است.
9- این کتاب زمانی کاربردی و مفید خواهد بود که تمامی سخت افزارها به تعداد مناسب خریداری شود .... نمیدانم شاید در هنرستانهای تهران همه این امکانات فراهم باشد....اینجانب که در یکی از بهترین هنرستانهای استان هم تدریس میکنم تمامی سخت افزارها را در اختیار نداریم که بتوانیم مطالب را آنطور که باید و شاید تدریس نماییم...
10- نمیدانم آقای احمدی که کتاب را تالیف کرده اند آیا تا کنون در هنرستان تدریس کرده اند با خیر؟ اگر حداقل یکبار این کتاب را با این محتوا به دانش آموزان تدریس کنند پی خواهند برد که برخی از قسمتها را می توان از کتاب چشم پوشی کرد...
11- بنده از ارائه نظر هیچ هدفی جز ارائه راهکار مناسب نداشته و ندارم .... شاید تصورات برخی از همکاران این باشد که من بخواهم کتاب جدید را از نظر تالیف ضعیف جلوه دهم در صورتی که خدا می داند که اصلا هدف من این نیست.... ضمن اینکه اگر برابم مهم نبود می توانستم مثل خیلی از همکاران محترم مشکلات را ببینم و هیچ نظری ندهم ....
با تشکر
درساره

همکار عزیز خانم درساره
من به سهم خودم صمیمانه از بذل توجه شما تشکر می کنم و خوشحالم که همکاران دلسوزی مانند شما داریم.
به عنوان هنرآموزی که از سال 1375 در هنرستانهای مختلف کاردانش و فنی حرفه ای تهران مشغول تدریس هستم و کمابیش از هنرستانهای مناطق دیگر ایران هم اطلاع دارم باید خدمت شما عرض کنم که مدارس تهران هم تفاوت چندانی با هنرستانهای سایر استانهای کشور ندارد و بیشتر جاها، به خاطر اینکه برخی مسئولین دیدگاهشان این است که اینجا پایتخت است و خود بچه ها قدرت مالی دارند؛ هنرجویان تهرانی از حقوق خود محروم می شوند. واقعیت این است که این ایده آل گرایی است که همه مشکلات به یکباره حل شود انشاالله کم کم با همت مسئولین و همکاران محترم و هنرجویان عزیز وضعیت بهتر خواهد شد.
ما قصد موضع گیری نداریم و از نظرهای شما استقبال می کنیم. لازم به ذکر است آقای احمدی سالهاست که هنرآموز هنرستانها و مدرس آموزشکده انقلاب اسلامی هستند و کارشناسی مهندسی سخت افزار خود را از دانشگاه تهران دریافت کرده اند و هم اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد IT گرایش شبکه در دانشگاه امیرکبیر هستند.
ایشان در ترم جاری هنرآموز همین درس در هنرستان خودشان هستند.

مریم رهروان چهارشنبه 20 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 13:13

با سلام
در مورد نقد و بررسی کتب درسی با عرض پوزش باید بگم اشکالاتی را که ما گرفتیم و ارسال کردیم آیا هیچ مطالعه شده ؟ کتاب بسته های نرم افزاری ۳ جلد ۱ آخر آبان به دست ما رسیده ! دریغ از اینکه حتی یکی از اشکالات آن برطرف شده باشد .
همچنین برنامه سازی ۲ !
آیا شما فکر می کنید دیگر انگیزه ای برای ارسال اشکالات کتاب وجود دارد ؟ ! ؟

سلام خانم رهروان
لطفا شماره و تارخ نامه ای رو که طی اون اشکالات رو فرستادید ذکر بفرمایید تا پیگیری کنیم!
به همین دلایل بود که خدمت شما عرض کردم لطفا قبل از ارسال موارد، تلفنی یا با ایمیل با کارشناسان دفتر هماهنگ نمایید.
مطمئن باشید ما بررسی ها را با استفاده از نظراتی که از طرف همکاران به دست ما رسیده بود انجام داده ایم، حتی اگر ایمیلی از طرف هرجویی هم به دست ما رسیده بود، به آن توجه کردیم.

گودرزوند پنج‌شنبه 21 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 21:32 http://computerfani.blogfa.com

سلام و خسته نباشید
همکاران استان گیلان از سخت افزار بسیار شاکی هستند.
نظر خانم عبادتی را از کوچصفهان برایتان ارسال می کنم:
با سلام خدمت شما همکار گرامی، متاسفانه با تغییر کتاب سخت افزار در جهت تئوری شدن مطالب،هنرجویان بیشتر به سمت حفظ کردن مطالب بدون فهمیدن مفاهیم ساختاری آن سوق داده شده اند.وسخت افزار به عنوان یک درس تخصصی ارزش خود را از دست داده است.قرار دادن برخی مطالب الزامی نبوده وفقط باعث افزایش حجم کتاب و سردرگمی هنرجو شده است.
با تشکر و آرزوی توفیق
عید غدیر مبارک

سلام خانم گودرزوند
لطفا از خانم عبادتی بخواهید که دقیقا مشخص کنند که به نظر ایشان چه بخشهایی اضافی است، تا مولف بتواند آن قسمتها را بررسی کند.
من هم از توجه شما و خانم عبادتی تشکر می کنم.
عید شما هم مبارک

پیام صادقی سیگارودی دوشنبه 25 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 19:40

با سلام و خسته نباشید خدمت شما
در مورد تغییرات کتابها باید به عرض برسانم که متاسفانه کتابهایی مانند برنامه سازی ۱و۲ که تغییرات زیادی هم نداشته باز با همان اشکالات تایپی قبل تجدید چاپ شده در حالیکه انتظار ما بیش از این بود.
در مورد کتاب مبانی کامپیوتر : با حذفیات این کتاب کاملا موافقم۰ در مورد فصل های اضافه شده با توجه به مبحث جدیدتر شبه کد و پرداخت بیشتری به آن در کتاب برنامه سازی ۱ این سوال پیش می آید که چرا الگوریتم و فلوچارت ؟؟؟؟ مضافا اینکه پاره ای تمرینات و سوالات این فصل (فصل ۷) در حد متوسط کلا س نیست وبرای جمع کمی از دانش آموزان خاص قابل درک است . چنانچه در نمونه سوالات این بخش تجدید نظر شود مناسبت تر و کاربردی تر است. و طرح مشکل تکراری دانش آموزان با تکثیر فصولی که به صورت چاپی در دسترس آنها قرار نگرفته است. هرچند که نداشتن کتاب به صورت مجموعه ای کامل و منسجم برای معلمان نیز مشکلات خاص و عدیده ای دارد و تقاضای رسیدگی جدی به این موارد را داریم .
در مورد کتاب زبان تخصصی: حذفیات کتاب با توجه به محدودیت زمان برای تدریس این کتاب بسیار مفید و به جا بود . با توجه به اینکه اشکالات هر چند اندک این کتاب نیز بر طرف شده کمال تشکر را از مولف محترم جناب آقای قاسمی نژاد دارم .
در مورد کتاب بسته های نرم افزاری ۱: تغییرات این کتاب بسیار مفید بوده ولی همچنان کمبود جدی ساعت در تدریس این کتاب دیده می شود. دانش آموزان نیاز به ساعات بیشتری برای تکرار درس در کلاس دارند و با توجه به حجم بسیار سنگین این کتاب تنها می توان به سرعت کتاب را تدریس نمود و زمانی برای مرور مجدد درس نمی ماند.
در مورد کتاب سیستم عامل ۱: تغییرات مناسب به نظر می رسد به خصوص اضافه نمودن مبحث نصب و پیکربندی ویندوز به انتهای کتاب .


با تشکر از شما و تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیر
هنر آموز کامپیتر - استان گیلان

سلام آقای سیگارودی،
از بذل توجه و نظرات شما متشکرم.
عید فرخنده غدیر را متقابلا تبریک عرض می کنم.
موفق باشید.

گائینی جمعه 29 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 10:28

سلام و خسته نباشید.
نم به عنوان نماینده استان قم همکاری این استان را در جهت بررسی و رفع اشکالات و حتی تالیف کتب درسی کامپیوتر اعلام می دارم. گروه کامپیوتراستان قم که سال گذشته اشکالات کتاب شبکه (حدود ۷۰ مورد اشکال) را برای ارسال به دفتر تالیف آماده نمود (و فکر می کنم هیچگاه به دست شما نرسید!) امسال نیز برخی کتب را مورد بررسی قرار داده و نتایج را در اختیار شما قرار خواهد داد. امیدوارم بتوانیم در جهت خدمت به دانش آموزان و ایران خود قدم مثبتی برداریم.
من اگر آدرس شما را داشته باشم کتاب های محتوای الکترونیکی را که به چاپ رسانیده ایم برایتان ارسال می کنم. از توجه شما مجددا سپاسگزاری می کنم.

سلام و شما هم خسته نباشید.
مواردی که در مورد کتاب شبکه فرستاده بودید به دست ما رسید و موارد اعمال شد.
صمیمانه دست همکاری شما را می فشاریم و منتظر نظرات و پیشنهادات شما و همکاران محترمتان هستیم.
آدرس ما: تهران - خیابان سپهبد قرنی - نرسیده به پل کریمخان نبش کوچه قصرالدشتی - سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش - دفتر برنامه ریزی و تالیف آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش - طبقه سوم - خانم دکتر عطاران (کارشناس رشته کامپیوتر)

ساناز سه‌شنبه 10 دی‌ماه سال 1387 ساعت 07:42

لطفا در یک سال این همه تغییرات اعمال نکنید ما که پارسال قبول نشدیم چه گناهی کردیم که باید علاوه بر دو کتاب سخت افزار ریاضی و زبان هم بخوانیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد