هنرآموز کامپیوتر

این وبلاگ برای تعاملی بین هنرآموزان، فارغ التحصیلان و هنرجویان رشته کامپیوتر هنرستان طراحی شده است

هنرآموز کامپیوتر

این وبلاگ برای تعاملی بین هنرآموزان، فارغ التحصیلان و هنرجویان رشته کامپیوتر هنرستان طراحی شده است

پرسش و پاسخ

سوال: سوالات کنکور کاردانی پیوسته سال 1388 رشته کامپیوتر در مورد درسهای سیستم عامل و مبانی کامپیوتر و برنامه سازی1 از کتابهای چه سالی خواهد بود؟

جواب: سوالات این درسها از کتابهای چاپ شده در سال 1386 خواهد بود.


سوال: ورژن نرم افزار Camtasia Studio که در درس نرم افزارهای چندرسانه ای آمده است، چیست و متن مربوط به این بخش را از کجا بیاوریم؟

جواب: همانطور که در متن مربوط به آن نرم افزار آمده است، نسخه 5 این نرم افزار تدریس شده است. متن مربوط به این بخش در فایل Multimedia.zip در گروه Ircomputer_tvs وجود دارد.


سوال: چرا کتاب بسته های نرم افزاری 1 نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است؟

جواب: اداره کل چاپ به بعضی از استانها، چاپ سال 1386 این کتاب را فرستاده است. برای دریافت چاپ جدید آن از طریق ادارت کل استانها اقدام کنید.


سوال: در درس Word از کتاب بسته های نرم افزاری 1 در بخش "4-4 ایجاد پاورقی" در "بررسی کنید" چگونه می توان خط جداکننده پاورقی ها را به اندازه عرض تغییر داد؟

جواب: منوی View/Normal را انتخاب کنید. در نمای Normal منوی View/Footnote را انتخاب کنید از لیست بازشوی Footnotes گزینهّFootnote Continuation Separator را انتخاب کنید.


سوال: چه کتابهایی هنوز چاپ نشده اند؟

جواب: کتابهای بسته های نرم افزاری 3 - سخت افزار - نرم افزارهای چندرسانه ای - شبکه - سیستم عامل جلد دوم - برنامه سازی 3 . بقیه کتابها چاپ شده اند و اگر هنوز به دست هنرجویان نرسیده است برای دریافت آنها از اداره کل استان خود پیگیری کنید.

تغییرات کتابهای رشته کامپیوتر سال 1387

با توجه به اعمال نتایج اعتبار بخشی کتاب های درسی و تغییرات حوزه حرفه ای تغییرات محتوای برنامه درسی رشته کامپیوتر و کتاب های مربوط در سال تحصیلی 88-1387 به شرح زیر اعلام می شود.:

·         اصلاح سرفصل برخی از درس ها متناسب با حوزه حرفه ای

·         تالیف جدید کتاب سیستم عامل جلد دوم و کتاب سخت افزار رشته کامپیوتر

·         تالیف جدید کتاب مبانی و کاربرد رایانه (مربوط به کلیه رشته های فنی و حرفه ای به جز رشته کامپیوتر )

·         تجدید نظر در محتوای برخی از کتاب های رشته کامپیوتر بر مبنای رویکرد فرهنگی ، تربیتی

·  تغییر برخی از واژه های بیگانه از سرفصل درس ها و متن کتابها ی درسی رشته کامپیوتر و جایگزینی واژگان معادل  مصوب فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران مانند واژه های درگ ، دابل کلیک و فایل، فولدر و .....

·         تغییر عنوان کتاب مبانی کامپیوتر به مبانی رایانه و عنوان کتاب شبکه های کامپیوتری به شبکه های رایانه ای

·         رفع اشکالات تایپی ، صفحه آرایی و محتوایی کتاب های رشته کامپیوتر

تغییرات کامل درس ها و کتاب های سال دوم و سوم این رشته به شرح زیر است :

1.        مبانی رایانه:

§         چهار فصل از کتاب مبانی کامپیوتر(تبادل اطلاعات و شبکه های کامپیوتری، سیستم های اطلاعاتی، اتوماسیون اداری، هوش ماشین و کاربردهای آن) حذف و دو فصل فناوری اطلاعات، حل مساله و الگوریتم تالیف جدید به جای آن جایگزین شد .

§          این کتاب در دو مرحله توزیع می شود.

2.       سیستم عامل:

§         بخش برنامه های مخرب به سرفصل این درس اضافه شد.

§         مباحث "افزودن سخت افزار جدید، تنظیمات منبع تغذیه، تنظیمات رسانه های صوتی" از کتاب سیستم عامل جلد دوم به فصل پنجم کتاب سیستم عامل جلد اول اضافه شد.

§         فصل نهم ( مفاهیم سیستم عامل ) از کتاب سیستم عامل جلد اول حذف و فصل اول (نصب و پیکربندی ویندوز اکس پی) از کتاب سیستم عامل جلد دوم به جای آن جایگزین شد.

§         کتاب جدید سیستم عامل جلد دوم برای هماهنگی بیشتر محتوا با حوزه حرفه ای مجدداً تالیف شد.

3.      بسته های نرم افزاری 1:

§         بخش ویروس های کامپیوتری از این کتاب حذف شده است.

§         محتوای بخش گرافیک کامپیوتری مجدداً سازماندهی شد.

4.      برنامه سازی 1: بخش از مفاهیم برنامه نویسی شیءگرا از فصل اول این کتاب حذف و کد برنامه ها مورد بازنگری قرار گرفت.

5.      برنامه سازی 3:

§         فصل ششم ( کاربرد VBA ) از حالت مطالعه آزاد خارج شد.

§         فصل های 7 و 8 که قبلا به صورت اختیاری بود از کتاب حذف شد.

§         مفاهیم برنامه نویسی شیءگرا به این کتاب اضافه شد.

6.       نرم افزارهای چندرسانه ای:

§         آموزش نرم افزار Adobe Audition به جای آموزش نرم افزار Sound Forge جایگزین شد و آموزش فیلم برداری به جای نرم افزار  SnagIt ، با نرم افزار Camtasia ارایه شد.

§         یک فصل با عنوان پروژه برای راهنمایی انجام پروژه به کتاب و یک نماهنگ و پرونده های مربوط به این فصل به CD تمرینات اضافه شد.

7.      زبان تخصصی:  درس 7 ( Computer Graphics) حذف و دو درس 10 و 11 با حذف برخی مباحث تکراری ادغام شد .

8.      سخت افزار: بخش مدارات منطقی از کتاب حذف و بخش دوم در مورد قطعات جدید مجدداً تالیف شد . این کتاب در دو مرحله توزیع می شود.

9.       شبکه های رایانه ای: مباحث قدیمی مانند کابل کواکسیال و بخش هایی از معماری شبکه حذف و برخی مباحث کاربردی تر مانند شبکه های بی سیم به کتاب اضافه شد.

10.     دیسک فشرده : برخی از کتاب ها از جمله کتاب برنامه سازی 1 و کتاب چند رسانه ای دارای دیسک فشرده است که به کارشناسی فنی و حرفه ای ادارات کل استانها ارسال می شود و این کارشناسی دیسک مزبور را به تعداد هنرستانهای مجری رشته کامپیوتر در استان ،  تکثیر و در اختیار آنها قرار می دهد.

قابل ذکر است که در تابستان سال جاری برای رشته کامپیوتر همایشی برای سرگروه های این رشته به منظور تبین تغییرات رشته کامپیوتر و دوره تربیت مدرس کتاب سخت افزار و سیستم عامل برگزار شد و محتوای کتاب های تغییر یافته در اختیار شرکت کنندگان قرار داده شد.

 هنر آموزان محترم در صورت تمایل می توانند محتوای کتاب ها را با عضویت در گروه http://groups.yahoo.com/group/ircomputer_tvs دریافت کنند.